وزیر راه و شهرسازی رشد بیش از ۵۰ درصدی ترانزیت بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: این شاهراه با هدف توسعه ترانزیت کشور در روزهای پایانی سال میلادی ۲۰۲۳ موجب رشد شد.
بنابراین مثلث ایران- آذربایجان-ترکیه از نظر بحث ترانزیت میتوانند مکمل یکدیگر باشند و تجربه نشان داده است که کشورهایی که منافع اقتصادی بالایی داشته باشند از اعمال سیاستهای متخاصمانه علیه یکدیگر خودداری میکنند.
رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: تجارت خارجی کشور به گوسفند قربانی تبدیل شده است که در جشن و عزا نخست سر این بخش قربانی میشود. زمانیکه تنشهای سیاسی ما با کشورهای همسایه و غیر همسایه تشدید پیدا میکند اولین بارقهها آن را میتوان در بعد تجارت خارجی مشاهده کنیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه خاطر نشان کرد: امکان تهاتر با روسها به سادگی میسر نمیشود چراکه قوانین حاکم بر اقتصاد فدراسیون روسیه بهگونهای است که امکان اجرای این طرح را دشوار کرده است.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری با اشاره به مذاکرات بین تهران و ایروان درباره احداث پروژه «ترانشه ۴» به عنوان مسیر تجاری جایگزین اظهار داشت: این پروژه بلندمدت، بزرگراه جدیدی است که از منطقه گاجاران و قاپان شروع و از این مسیر جدا و به سمت ایروان میرود. این مسیر فاصله زیادی از قرهباغ دارد اما باتوجه به شرایط جغرافیایی و ابنیههای ...
مدیرکل دفتر تجاریسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: در جلسه سه جانبه اخیر در مسکو با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاونین نخست وزیری روسیه و آذربایجان برای ترانزیت 15 میلیون تنی تا سال 2030 به توافق رسیدیم.
رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: وزیر اقتصاد ارمنستان از نمونه کارهای شرکتهای ایرانی بازدید کردند، ایران تمایل دارد که در حوزه جاده سازی در ارمنستان حضور پیدا کند چراکه مسیر دسترسی ما به کشورهای شمالی را فراهم و جایگزین مسیر آذربایجان خواهد شد.
مدیرکل دفتر رودخانههای مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: توافقات خوبی از نظر اجرایی و مالی بین ایران و آذربایجان برای تکمیل اجرای پروژههای مشترک روی رودخانه مرزی ارس صورت گرفت.
محرابیان گفت: در زمینه برق سنکرونسازی برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه و در حوزه آب نیز بهرهبرداری از سدهای خداآفرین و قیزقلعهسی با کشور آذربایجان همکاری داریم.
دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفت: هرچند تنشها بین ایران و آذربایجان رو به کاهش بوده و هست و دیدار در حاشیه جلسه شانگهای قدری روابط را تلطیف کرده که این موضوع به توسعه روابط میانجامد، اما هنوز منجر به حضور شرکتهای پیمانکار فنی مهندسی در آذربایجان نشده است.
از آن جایی که سیاست همسایگی مطرح شده از سوی دولت سیزدهم، با تمرکز بر حوزه شرق و آسیا پیش خواهد رفت، انتظار می رود که روابط تهران و عشق آباد با وجود پنج سال چالش، به رشد مطلوب دست یابد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حل و نقل جادهای گفت: پذیرش کامیون در بخش روس بسیار محدود است، از اینرو آذربایجان برای اینکه از ایجاد صف در مرز جلوگیری کند، پذیرش کامیون در این سمت مرز را کاهش داده و پذیرش کامیون را در مرز ایران مدیریت میکند تا در مرز محرم کندی صف ایجاد نشود.